Projektleírás

Projektleírás

A projekt azonosítója: EFOP-3.1.2-16-2016-00001

A projekt címe: A köznevelés módszertani megújítása a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése céljából

A kiemelt projekt megvalósítói:

Főkedvezményezett: Eszterházy Károly Egyetem
Konzorciumi partnerek: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Szegedi Tudományegyetem, Debreceni Egyetem, Nyíregyházi Egyetem, Miskolci Egyetem, Pécsi Tudományegyetem, Oktatási Hivatal

A kiemelt projekt megvalósítási ideje: 2017. január 1. – 2021. december 29.
A megvalósítás költsége: 9 860 000 000 Ft

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem keretösszege: 1 046 000 000 Ft
Támogatás mértéke: 100%

A projekt szakmai megvalósítása jelenlegi státuszának rövid összefoglalása

A projektben az Eötvös Loránd Tudományegyetem 6 kar (BTK, IK, PPK, TTK, TÓK, BGGYK) és 4 köznevelési intézménye (Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola, Gyertyánffy István Gyakorló Általános Iskola, Bolyai János Gyakorló Általános Iskola, Bárczi Gusztáv Gyakorló Általános Iskola és Gyógypedagógiai Módszertani Központ, Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, továbbá a Savaria Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ) munkatársainak bevonásával, együttműködésével vesz részt.

Képzésszervezés

Az ELTE kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a pedagógusokat, úgy a mindennapi munkavégzésben, mint a tudományos fejlődésben és önképzésben, releváns, színvonalas és minőségi tudásmegosztással támogassa. Az országban az ELTE-n a legsokszínűbb és legszélesebb körű az a továbbképzési portfólió, mely a köznevelés aktuális kihívásaira, problémáira korszerű szakmai válaszokat, adaptív megoldásokat kínál.

Képzési kínálatunkban már most több, a lemorzsolódás csökkentését elősegítő program található. Ezt a portfóliót kívánjuk a felhívásban rögzített kötelező tartalmi elemekhez kapcsolódva tovább bővíteni. Emellett a Miskolci Egyetemmel együttműködve megnyitjuk egymás felé a képzési portfóliónkat, együttműködési megállapodás keretében átadjuk egymásnak a képzések indítási jogát, a képzők képzésére pedig befogadjuk egymás képzőit.

Az ELTE 2017-ben, a projekt első szakaszában részt vett mind a hét alprogramhoz kötődő képzésfejlesztés munkálataiban, a koncepciók és az akkreditációs anyagok fejlesztésében.

A 2018-as évtől az ELTE a lemorzsolódás prevenciójának támogatására saját képzési portfóliót fejlesztett ki – Mindenki iskolája (mindenkiiskolaja.elte.hu): 21 további lemorzsolódást megelőző, 30, illetve 60 órás képzés (blended és csak kontakt), valamint 2020-tól 3 távoktatásos és 7 online kontakt képzés indításával az alábbi képzési alapelvek mentén:

  • A képzés formálja a résztvevők szemléletét, problémalátását, elköteleződését a lemorzsolódó diákok támogatásával kapcsolatban.
  • A képzések során a pedagógusoknak legyen módjuk azonosítani az osztálytermi, illetve saját iskolájuk problémáit, s tudjanak azokhoz releváns, hiteles választ rendelni.
  • A képzés segítse a helyes értelmezést, a diagnózis megfogalmazását.
  • A képzés legyen mozgósító erejű, fejlődésre, kipróbálásra, többletmunkára késztető.
  • A képzés nyújtson izgalmas, újszerű és használható eszközrendszert.
  • A képzés tartalmában és módszertanában feleljen meg a pályázati felhívásban rögzített tartalmialapelveknek.
  • A képzés biztosítson megfelelő tanulási környezetet és támogatást a pedagógusok számára.

A képzésfejlesztés részeként minden képzéshez készül: képzői kézikönyv, résztvevői kézikönyv, résztvevői segédanyagok és a korai iskolaelhagyás megelőzése szempontjából kiemelt területekhez kötődően módszertani kézikönyvek.

A képzésszervezést az ELTE négy ütemben valósítja meg 2018-2021 között Budapesten, továbbá Győr-Moson-Sopron, Vas, Veszprém és Zala megyében, összesen 10.493 pedagógus és 450 iskola bevonásával.

A képzések minőségbiztosítása

A pedagógus-továbbképzések minőségének biztosítása érdekében az ELTE az alábbi forrásokból gyűjt adatokat a továbbképzések értékeléséhez, fejlesztéséhez:

  • Pedagógusok elégedettsége
  • Képzők elégedettsége
  • Képzői beszámolók
  • Tudásmegosztás tapasztalatai
  • OH monitoring szakértői jelentések.

Módszertani útmutatók

Az ELTE a projekt célkitűzéseivel összhangban Mindenki iskolája címmel 12 kiadványból álló módszertani útmutató-sorozatot ad ki, illetve tesz honlapján elérhetővé és letölthetővé. Ezzel olyan támogató fejlesztést vállalt, mely hatékonyan hozzájárul a végzettség nélküli iskolaelhagyás prevenciójához, a pedagógusok adaptív pedagógiai szemléletének formálásához, minden tanuló esélyeinek növelését szolgáló méltányos iskolai tanulási környezet fejlesztéséhez. A problémák felismeréséhez, a válaszok megtalálásához, a megfelelő tanulási környezet kialakításához szeretnénk hasznosítható, aktuális, friss, praktikus és a mindennapokban használható és alkalmazható tudást adni. A Mindenki iskolája módszertani útmutatók segítenek a pedagógusoknak osztálytermi, illetve saját iskolájuk problémáihoz releváns, hiteles válaszokat kapni, amelyek izgalmas, újszerű és használható eszközrendszert kínálnak és amelyek megismerése kipróbálásra készteti a kollégákat.

Tanárképzés és tanártovábbképzés fejlesztéséhez kötődő tevékenységek:

A képzések tanulságai, a részt vevő pedagógusok visszajelzései és a tervezett mérés-értékelés eredményei alapján az ELTE áttekinti a tanárképzés és tanártovábbképzés jelenlegi tantárgyi hálóját, kurzuskínálatát és tartalmait, elemzi a korai iskolaelhagyás szempontjából jelentős és releváns tartalmak és módszerek jelenlétét és fejlesztési lehetőségeit.

A szakmai megvalósítással összefüggő egyéb tevékenységek

Tudásmegosztási folyamatok támogatása

A korai iskolaelhagyás prevenciójában különös jelentőséggel bír az egyes pedagógiai problémák, azok megoldásához kötődő jó gyakorlatok, módszertani megoldások megosztása, az iskolák tanulószervezeti működése, illetve az iskolák közötti tudásmegosztási folyamatok facilitálása. Ennek érdekében a képzések záró moduljában minden esetben tervezzük a tudásmegosztás lehetőségeinek konkrét megfogalmazását és tervezését, igény szerint térségi workshopok szervezését. Kialakítunk egy olyan online platformot, ahol moderált segítséggel elhelyezhetők a kipróbálás gyakorlatai, módszertani fejlesztései, s ami alkalmas arra is, hogy ott pedagógiai eszmecserék indulhassanak el.

Mérési-értékelési feladatok

Az ELTE a bevont iskolák esetében saját mérési- értékelési tervet dolgoz ki a projekt céljaihoz kötődően. A mérési rendszer kérdései a korai iskolaelhagyáshoz kapcsolódó, nemzetközi szinten is jelentősnek ítélt tényezők megragadására irányulnak:

  • milyen tanulási környezet jellemzi a képzésbe bevont iskolákat: a korai iskolaelhagyás szempontjából milyen rizikó- és védőfaktorok azonosíthatók?
  • a különleges figyelmet igénylő tanulók tanulásának támogatásához milyen támogató eszköztára van a pedagógusnak? Ez milyen módon, milyen tényezők hatására és milyen területeken változik?

A vizsgálat célcsoportjai: intézményvezetők, pedagógusok, tanulók.

A vizsgálati keret: elektronikus kérdőív (vezető, pedagógus) elektronikus tanulói kérdőív; esettanulmányok kisebb mintán (órai megfigyelés, interjúk), dokumentumok (fejlődési tervek). A mérési-értékelési programról részletesebben itt lehet olvasni:

http://mindenkiiskolaja.elte.hu/index.php/meres-ertekeles-program/

A 2018, 2019 és 2020 évi képzésekhez kapcsolódó mérési gyorsjelentés itt érhető el:

http://mindenkiiskolaja.elte.hu/index.php/meresi-ertekelesi-gyorsjelentesek/

A minőségbiztosítási rendszer elemei

  • A képzési program koncepcionális kerete, a programok felépítése és tartalma
  • Humánerőforrásmenedzsment
    • Képzők, képzésfejlesztők, programgazdák
    • Szervezeti és vezetési feltételek
  • Infrastrukturális, tárgyi és pénzügyi feltételek, és financiális források
  • Folyamatok
    • Képzésszervezéshez kötődő minőségbiztosítási folyamatok
    • Képzési portfólió kialakítása és éves felülvizsgálata
    • Tananyagok, segédanyagok fejlesztése és éves felülvizsgálata
    • Képzők toborzása és kiválasztása
      • Előfeltételek fejlesztővé váláshoz
      • Előfeltételek trénerré váláshoz
      • Előfeltételek képzővé váláshoz
    • A képzők felkészítése és munkájuk éves felülvizsgálata
      • Képzői vállalások felmérése
      • Képzői beszámoló
      • Pedagógusok elégedettségi adatainak elemzése
      • OH monitoring szakértői feljegyzések feldolgozása
      • Képzésszervezéshez kötődő adminisztrációs feladatok ellátása
      • Részvétel belső szakmai workshopokon
    • Képzések szervezése és adminisztrálása (továbbképzések dokumentáció elemei)
  • Kimenetek, eredmények
    • Résztvevői elégedettség
    • Képzői beszámolók
    • Szakmai monitoringok megállapításai
    • Dokumentáció ellenőrzések
    • Külső audit
    • A visszacsatolás rendszere
  • Projektmenedzsmenthez kötődő minőségbiztosítási folyamatok

Elégedettségmérés

Az ELTE a projekt megvalósítása során folyamatosan nyomon követi és elemzi a hallgatók és a képzők elégedettségét. Ez a nyomon követés kiterjed a képzésben részesülő 10.493 pedagógus résztvevői kérdőív, valamint a képzői kérdőív feldolgozására, elemzésére és értékelésére. Ennek során

  • egy strukturált, szűrhető adatbázis jön létre,
  • negyedévenkénti összegző elemzés készül, továbbá
  • a képzések lezárását követően egy teljes folyamatot értékelő minőségbiztosítási elemzés készül el.

negyedéves összegző jelentések itt találhatóak:

http://mindenkiiskolaja.elte.hu/index.php/meres-ertekeles/elegedettsegmeres/

Teljesített indikátorok száma, a PEAK adatszolgáltatás szerinti megbontásban

Mutató Részmutató neve Részmutató aktuális értéke (2021.05 hóig)
1 Pedagógusok részvétele oktatásban, képzésben, átképzésben Pedagógusok részvétele oktatásban, képzésben, átképzésben. Azon Közép-Magyarország régióban található intézményekben tanító pedagógusok száma, akik újonnan oktatásban (LLL, formális oktatás) vagy képzésben (munkán kívüli / munka melletti képzés, szakképzés) vesznek részt.  

4122

2 Közép-Magyarországi régióban található köznevelési intézményekben a program keretében kidolgozott új módszertani fejlesztés alkalmazása Közép-Magyarországi régióban található köznevelési intézményekben a program keretében kidolgozott új módszertani fejlesztés alkalmazása. A beavatkozás által érintett azon köznevelési intézmények száma, melyek az adott program keretében kidolgozott módszertani fejlesztést alkalmazzák az intézmény oktatási-nevelési munkája során és/vagy beépül a pedagógiai programjukba.  NR
3 A fejlesztésbe bevont intézmények A fejlesztésbe bevont intézmények. Azon köznevelési intézmények száma, amelyek módszertani fejlesztésben részesülnek  

325

4 Képzésben, átképzésben részt vevő pedagógusok száma Képzésben, átképzésben részt vevő pedagógusok száma  

3389

5 Új képzési módszertant alkalmazó intézmények száma Új képzési módszertant alkalmazó intézmények száma

 NR