A lemorzsolódás iskolai és tanulói tényezői

A lemorzsolódás iskolai és tanulói tényezői című szimpózium a XIX. ONK-n.

A XIX. Országos Neveléstudományi Konferencián az ELTE mérés-értékelés csoportja A lemorzsolódás iskolai és tanulói tényezői című szimpóziumban mutatja be az EFOP-3.1.2-16. azonosítószámú, „A köznevelés módszertani megújítása a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése céljából” kiemelt projekt keretében az ELTE képzési programjaihoz (Mindenki iskolája) kötődő kutatási eredményeket 2019. november 7-én Pécsett.

A szimpózium egy 2018 őszén zajló empirikus kutatás adatain keresztül kísérli meg bemutatni ezt a komplexitást. A kutatás elektronikus kérdőíves adatfelvételének célcsoportjai négy megye és a főváros általános iskolai pedagógusai, iskolavezetői és tanulói. A hozzáférés alapú mintát összességében 1967 tanuló, 1255 pedagógus/iskolavezető válaszai alkotják. A kutatás fő kérdése, hogy milyen tényezők segítik elő, valamint gátolják (push/pull hatás) az iskolai lemorzsolódást. A szimpózium 4 előadásának előadói és témái a következők:

Széll Krisztián –Fehérvári Anikó –Szabó Lilla –Paksi Borbála: Az iskolai lemorzsolódás és légkör szervezeti szintű összefüggései

Szabó Lilla –Széll Krisztián –Paksi Borbála –Fehérvári Anikó: Lemorzsolódás az iskolai kötődés tükrében

Paksi Borbála –Széll Krisztián –Szabó Lilla –Fehérvári Anikó: Lemorzsolódás és deviáns viselkedés

Tókos Katalin –Rapos Nóra –Lénárd Sándor –Szivák Judit: Tanulási környezet és a lemorzsolódás összefüggései a vizsgált iskolákban

A szimpózium előadásai hozzájárulnak ahhoz, hogy komplex módon, egyéni (tanulói) és iskolai szinten is feltárjuk az iskolai lemorzsolódásra ható tényezőket.