A lemorzsolódás egyéni és kontextuális tényezői

A lemorzsolódás egyéni és kontextuális tényezői

A lemorzsolódás egyéni és kontextuális tényezői címmel jelent meg Paksi Borbála, Széll Krisztián, Magyar Éva és Fehérvári Anikó tanulmánya az Iskolakultúra 2020. augusztusi számában.

A tanulmány az EFOP-3.1.2-16-2016-00001 azonosítószámú, „A köznevelés módszertani megújítása a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése céljából” kiemelt projekt képzéseihez kapcsolódó mérés-értékelési feladat részeként az iskolai lemorzsolódás összetett, több szintű elemzését kísérli meg egy 2018/2019-es tanévben végzett empirikus (önkitöltős kérdőíves) kutatás alapján.

A hozzáférési alapú mintát 88 általános iskola (feladatellátási hely) pedagógusai (1136 fő) és hetedik osztályos tanulói (1953 fő) alkotják. Az elemzési keretet a nemzetközi irodalom szisztematikus vizsgálatai adták, mely a lemorzsolódás okait egyéni, családi és iskolai szintű tényezőkre bontják. Az eredmények megerősítik a nemzetközi kutatási tapasztalatokat, a szerzők azonban kiemelik a családi háttér erőteljes dominanciáját, mint alapvető magyar sajátosságot.

A tanulmány itt olvashat el: https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2020.8.62